zaterdag 23 juli 2016

Rio de Janeiro

De Olympische spelen komen er aan! Nou draait deze weblog met name om basketball (en in de zomermaanden een beetje wielrennen) maar laat ik nou ook eens wat aandacht besteden aan andere sporten. Hoewel ook in dit verhaal de meeste aandacht uitgaat naar basketball.

De NOS heeft iets georganiseerd dat heet Olympische elf. Bureau sport ondervraagt sporters. Ik kom met iets soortgelijks.

  1. Wat is jouw favoriete team? Voor ik een discipline & ploeg noem allereerst een verklaring wat ik belangrijk vind aan een team: samenwerking, opofferingsgezindheid, zelfkennis, discipline, taakgerichtheid, resultaatgerichtheid, gepaste bescheidenheid, respect (voor jezelf, je tegenstanders, arbitrage (hoewel ik vind dat die vaak geen respect hebben voor sporters en publiek!) en publiek). Nederland doet niet mee aan de spelen met een basketballploeg. Voor Nederland kies ik voor de vrouwenploeg wegwedstrijd wielrennen. Ik vind het overigens spijtig dat Chantal Blaak niet is geselecteerd. De ploeg die van alle landen en sporten mijn aandacht heeft: de basketballploeg van de Verenigde Staten (USA). 
  2. Wie is jouw favoriete sportvrouw? Er zijn er meerdere: Ranomi Kromowidjojo (Sauwerd, provincie Groningen), Kirsten Wild, Anna van der Breggen, Marianne Vos, Dafne Schippers, Femke Heemskerk. 
  3. Wie is jouw favoriete sportman? Ook dat zijn er meerdere: Churandy Martina, Tom Dumoulin, Bauke Mollema (Zuidhorn, provincie Groningen).
  4. Hoe bekijk jij een wedstrijd: als coach of supporter? Beide. Ik bekijk wedstrijden analytisch en heb daar zeker altijd een mening over. Wat kon in mijn ogen beter? Nóg meer wat ging mijns inziens niet goed? Maar ... ik beleef het tijdens een wedstrijd zeker als een fan. Dat blijkt met name uit mijn frustratie over arbitrage. 
  5. Welke verdeling van posities zou jij kiezen als coach? Dat verschilt per sport/spel. Voetbalploegen bestaan vaak uit 23 spelers waarvan verplicht 3 keepers. Als die verplichting niet zou gelden dan zou ik in ieder geval niet kiezen voor 3 keepers. Voor een training (11 tegen 11) heb je voldoende aan 2 keepers. De kans op een blessure neem ik dan voor lief. Omdat ik iedere positie dubbel bezet wil hebben zou ik die ene extra plek willen kunnen gebruiken voor een veldspeler. En dan zou ik kiezen voor een 11-tal met 3 verdedigers, 6 middenvelders (1 controleur, 2 verdedigende middenvelders en 3 aanvallende middenvelders) en 1 aanvaller. Bij basketball zou ik kiezen voor twee guards die beiden het spel kunnen opbouwen én verdelen. Twee point-guards? Eh ja, maar niet iedere point-guard is geschikt voor zo'n rol. Een Steph Curry is geen spelverdeler. Van team USA is er nu geen echte, klassieke spelverdeler. De speler die dat in mijn ogen nog het best kan is Kyrie Irving. Helaas geen Russell Westbrook, Chris Paul, John Wall, Rajon Rondo. En spijtig genoeg ook geen point-forward als LeBron James. Qua center zou ik eerder kiezen voor een 'rim protector' dan een 'shooter'. En ook eerder voor een meer klassieke post-speler dan een 'stretch 5'. Dus als het gaat om team USA: mijn voorkeur gaat uit naar DeAndre Jordan boven DeMarcus Cousins. Helaas geen Andre Drummond in hun selectie! 
  6. Dream team, redeem team of team USA 2016? Dream team. Echter vind ik het nóg steeds jammer dat Isiah Thomas en Dennis Rodman niet meededen! (En Shaquille O'Neal in de rol van college-speler. Dat had niet in plaats van Christian Laettner gehoeven.) 
  7. Wat is jouw mening over de Olympische gedachte ("Meedoen is belangrijker dan winnen")? Onzin! Je doet mee om te winnen. Niet voor niets roept Dumoulin dat hij niet voor spek en bonen mee wil doen. Niet voor niets worden er limieten gesteld. Niet voor niets doen sporters er alles aan om tijdens de O.S. in topvorm te zijn. 
  8. Wat vind jij van het gebruik van doping? Het hoort niet maar toch ben ik voor legalisering. Zij het gereguleerd. Ik denk dat je dan gezondheidsbelangen beter kunt dienen. 
  9. Wat vind jij van de filosofie "there is no I (ik) in team!"? Zie vraag 1. Dus ja, daar ben ik het zeker mee eens. Een teamsporter wint nooit alleen en verliest nooit alleen. Leuk dat bepaalde spelers meer aandacht krijgen (vanwege hun doelpunten, gouden medailles etc.) maar teamgenoten zijn heel belangrijk. Hoe belangrijker een zogenaamde ster zichzelf wil vinden, hoe groter de kans dat ploeggenoten hem/haar niet steunen. 
  10. Wat vind jij van het credo van Chuck Daly, wijlen coach van Dream team 1 (USA basketball) Barcelona 1992 "Offense sells tickets, defense wins games"? Het past niet bij iedere sport. Baanwielrennen, zwemmen (korte nummers), hardlopen (sprint) hebben niets aan deze filosofie. Maar als het gaat om teamsporten (basketball, hockey, volleybal etc.) gaat die vlieger denk ik zeker in meer / mindere mate op. Het Nederlands mannen A-team basketball deed het vorig jaar op het EK redelijk. Er werd met kleine verschillen verloren met dank aan een goede verdediging. 
  11. Wat vind jij van de roze olifant? Hahaha! Daar ben ik het mee eens! Ik heb overigens een hekel aan de kleur roze. Al vind ik het geweldig als een Nederlandse renster/renner de roze trui, en dus de Giro, wint! Ik vind dat je als coach/trainer inderdaad moet zorgen dat jouw sporter/ploeg zelfvertrouwen heeft. Richt je op kwaliteit, niet op zwakke punten. In de jeugdopleiding probeer je om zwakke punten te verbeteren. Ook daar is het uiteindelijk verstandiger om sterke punten te verbeteren. 
  12. Wie is jouw favoriete sportverslaggever? Mart Smeets. Ik vind het overigens erg leuk dat er nu meer vrouwen betrokken zijn bij sportverslaggeving! Dione de Graaff, Marijn de Vries. Straks ook Edith Bosch. Iemand die ik inmiddels mis is Renate Verhoofstad. 
  13. Hoe ben jij in gezelschap als tv-kijker? Net zo vervelend als in een sporthal! Ik kijk niet graag in gezelschap (Wil mij kunnen richten op het spel! Maar voor de wedstrijd, in de pauze en na de wedstrijd ben ik zeker wel in voor een babbeltje onder het genot van een pilsje.), ben zeer fanatiek (en luidruchtig), ik kan absoluut niet tegen verlies van mijn favoriet(en). 
  14. Wat doet succes van jouw favoriet met jou? Het maakt mij blij, het motiveert om te blijven steunen maar ik ben geen successupporter. Dat wil zeggen: ik ben niet iemand die je het hele jaar niet ziet tót er een prijs gewonnen kan worden. 
  15. Hoeveel gouden medailles gaat Nederland winnen? 13. Maar ik zeg niet wie. In totaal 51 medailles. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten