dinsdag 14 februari 2017

Imanuelle de mol?

Imanuelle (Grives) is wat mij betreft de mol.

Gevaarlijk omdat zij voor de serie begon mijn favoriete deelneemster was om de mol te zijn. (Overigens gelijk aan Sanne Wallis de Vries. Die ook meedoet, en ook nog in het spel zit.) Je loopt dan makkelijk een tunnel in. Tunnelvisie is bij dit spel dodelijk.

Er zijn nu 6 afleveringen geweest. Er zijn nog 5 personen in het spel: 4 kandidaten, 1 mol.

Ik bespreek nu de laatste 2 afleveringen en koppel dat aan de vier voorgaande.

Aflevering 5 "de teugels in handen". In theorie zou het letterlijk kunnen zijn. De groep ging rijden met huifkarren. Waarschijnlijk is het echter min of meer spreekwoordelijk. Het kan slaan op het laten slagen of mislukken van (een) opdracht(en), (geld in de pot is cruciaal voor het spel), maar het kan naar mijn gevoel minstens zo goed slaan op groepsdynamica: bondgenootschappen e.d. Het draait er tenslotte om dat je ontdekt wie de mol is.

Het gesprek tussen Jochem (van Gelder) en Imanuelle vind ik veel zeggend. Eerst lijkt Jochem de teugels in handen te hebben maar Imanuelle neemt het heft in handen. Haar "praten of ..." opmerking verandert het gesprek.

Aflevering 6 "wijzer worden?". Hoe? En met welke wijsheid? Dat laatste is, zo mag je denk ik wel veronderstellen, antwoord op de vraag 'Wie is de mol?'.

De productie heeft veel invloed op het spel. Het is dus goed mogelijk dat zij willen dat kandidaten die verkeerd zitten in het spel blijven om de mol zo nog even uit de wind te houden. Low-profile. (Mol-profile.) De uitslag van de test zou met de mol besproken kunnen worden zodat hij/zij dan kiest voor personen die de test goed genoeg hebben gemaakt om door te gaan, maar die hem/haar niet verdenken.

Imanuelle had de macht om te bepalen wie zijn/haar scherm te zien zou krijgen.

Rode draad is het 'verdeel & heers' principe. Imanuelle verdeelt & beheerst het spel in deze laatste twee afleveringen. Dat begon eigenlijk al in de aflevering daarvoor. Helaas werd Sigrid (ten Napel) daar het slachtoffer van! Ik verdacht Sigrid maar vond haar toch een hele leuke kandidate. Verder een mooie, sympathieke meid. Die diefstal? It 's all in the game! Don't hate the player, hate the game!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen