Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zondag 5 april 2020

Champions League

Hammers Zwolle sloot de, vanwege de corona crisis abrupt beëindigde competitie, als nummer 1 van de ranglijst af. Dit gaf hen het recht om in te schrijven voor de Champions League.

Deelname aan deze competitie is verbonden aan andere voorwaarden dan deelname aan de Europe cup. Zo stelt men een (andere) eis aan de toeschouwerscapaciteit van de hal. De hal van de Hammers is te klein, en dus zien de Zwollenaren af van deelname.

Voor het tweede seizoen op rij heeft Donar zich niet rechtstreeks het recht op deelname aan de Champions League verworven maar zal de club zich toch inschrijven. Vorig seizoen verloren de Groningers de finale van de play-offs, en dit seizoen werden er spijtig genoeg geen play-offs gespeeld.

Die zouden normaal gesproken rond het einde van deze maand beginnen. Nu, in tijden van de corona crisis, is dat niet wenselijk. Het risico dat iemand ziek wordt is te groot, men heeft andere zaken aan het hoofd, plezier om te sporten ontbreekt nu. (Lees: je kunt niet genieten van een sportieve strijd om daarmee publiek te vermaken.)

Mijn verwachting is dat Donar twee voorrondes zal moeten overleven om mee te mogen doen aan de reguliere competitie. Dit waren er ooit drie!

Het afgelopen seizoen werd de ploeg in de loop van het seizoen beter, maar of de ploeg goed genoeg is voor de Champions League betwijfel ik toch wel.

Charlon Kloof (speler van het Nederlandse A-team) heeft een nieuwe woning betrokken in Nederland. Hij is nu herstellende van een dijbeenblessure. Ik zou het toejuichen als hij, met zijn ervaring in de Champions League, de nieuwe startende point-guard wordt.

Brandyn Curry kwam het afgelopen seizoen niet in actie. Hij was geblesseerd (breuk in zijn linker onderbeen). Curry speelde in het seizoen 2017/2018 voor Donar en bewees toen dat hij een topper is.

Luuk van Bree is een speler die in Nederland is opgegroeid én opgeleid, een zogenaamde 'home grown player'. Dat soort spelers zijn welkom! Zeker als een international als Thomas van der Mars niet haalbaar is (contract met Den Bosch tot 2022). Van Bree is een small-forward ondanks zijn lengte van 2.06 meter. Al vermoed ik dat hij ook wel als '4' kan spelen. Zeker in het moderne basketball.

Ik hou rekening met een afscheid van Jason Dourisseau, en dus is het contracteren van een nieuwe forward noodzakelijk. In een eerdere blog noemde ik de namen van Arvin Slagter (ook 'home grown') en Sean Cunningham. Hoewel ik denk dat ze van waarde kunnen zijn, meer dan ik in het seizoen 2018/2019 dacht, vermoed ik toch dat met de blik gericht op de toekomst er andere keuzes gemaakt worden. Jessey Voorn terughalen?

Evan Bruinsma speelde dit seizoen voor Bayreuth. De ploeg bereikte, ten koste van Cluj, de halve finale van het Europe Cup toernooi (wordt die nog gespeeld?). In de Duitse competitie presteert de ploeg minder goed. Zal Bruinsma terug willen keren bij Donar?

Point-guards: Kloof, Curry, L. Williams
Shooting-guards: M. jr. Williams, Voorn
Small-forwards: Hammink, Van Bree
Power-forwards: Bruinsma, Thomas, Kuiper
Centers: Koenis, Smith

Geen opmerkingen:

Een reactie posten