Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

woensdag 2 januari 2013

Interview met … Gediminas Petrauskas (coach bc Siauliai)

Dit interview staat, in een iets andere vorm, ook op www.basketballbreak.nl Het is daar net iets eerder gepubliceerd en dat heeft de volgende reden: Het interview met Jim Parks was aangevraagd door een collega journalist (werkzaam voor Basketballbreak). We zouden het interview weliswaar samen doen, en vervolgens publiceren op meerdere sites, maar het eerste verzoek was gedaan door mijn collega. Omdat het interview al snel door mij op deze site was geplaatst, kon het eigenlijk niet meer worden gepubliceerd door Basketballbreak. Zo vond mijn collega. En, daar heeft hij wel een punt. De exclusiviteit is er niet meer. Hoewel ik uiteindelijk zelf meneer Parks heb moeten benaderen (iemand van de organisatie gaf aan dat ik het met hem moest overleggen of het na een persconferentie zou kunnen, maar dat leek mij te laat en daarom benaderde ik hem eerder op de dag), heb ik mijn collega beloofd dat Basketballbreak de exclusiviteit krijgt van een interview met de coach van Siauliai.

Een les over het basketball in Litouwen. 

Ik ben erg geïnteresseerd in de ploeg uit Litouwen. De herinnering aan Arvidas Sabonis en (Raimondas) Šarūnas Marčiulionis zijn zo prettig dat we van een Litouwer willen horen hoe het kan dat een land als Litouwen, toch ook niet heel groot?, structureel tot de wereldtop behoort.

Een club kan spelers kopen, dan maakt nationaliteit van spelers soms ook weinig uit. Afhankelijk van een regel die voorschrijft dat er een maximum aantal import-spelers geldt. De spelers van je nationale ploeg koop je niet. Let op NBB!

Via Google had ik gekeken op Wikipedia (En ja, dat is inderdaad niet altijd betrouwbaar. Maar het biedt meestal wel enig houvast.) en daar gelezen dat BC Šiauliai sinds 1995 in Europese bekercompetities speelt. In de Baltische competitie (een extra competitie naast de Litouwse eredivisie) eindigde de club reeds 3x als 3e. Kortom: de club weet structureel goede prestaties neer te zetten. Hoe kan dat? We besloten om de vraag niet helemaal open te houden maar de coach te confronteren met onze aanname (Een goede jeugdopleiding) en hem de ruimte te bieden om ons te corrigeren, mochten wij ongelijk hebben. Nou, vanaf dat moment bleek dat een interview van slechts 3 vragen een lang en vooral heel fijn gesprek zou worden!

Coach: BC Šiauliai is al jaren de nummer 3 club van Litouwen. (De top 2 is Lietuvos Rytas en Žalgiris, deze beide ploegen spelen Euro league.) De ploeg speelt inderdaad in de LBL (Litouwse basketball league), de Baltic league en Euro cup / Challenge cup (vroeger Korac cup).

Kinderen beginnen bij ons met basketball als ze 5 jaar oud zijn. Dan gaan ze naar een basketballschool waar soms 2x per dag training wordt gegeven. Er wordt hen aangeleerd om slim te spelen, er wordt hen technische vaardigheden (veel gericht op de ‘fundamentele zaken’!) bijgebracht, en dat gebeurt heel allround. Daarmee bedoel ik dat wij niet zeggen “Jij moet onder de basket staan!” en “Jij brengt de bal op!”, nee. Alle spelers moeten hetzelfde leren. En dat zijn dus ook vaardigheden die op een specifieke positie nodig zijn, maar we willen dat iedereen leert om op alle posities te kunnen spelen.

Šiauliai heeft 2 basketballscholen. Dat is niet heel bijzonder want iedere stad in Litouwen heeft een basketballschool. We hoeven dan ook geen contact te hebben met de basketballacademy van Arvidas Sabonis en Šarūnas Marčiulionis.

Noot: Een basketbalschool uit Šiauliai dan wel een jeugdteam van Šiauliai speelde al eens op het HNBT, zodoende was het contact met deze ploeg ook tot stand gekomen. U mag in de (nabije) toekomst dus ongetwijfeld nog eens zien hoe de jongere spelers zijn.

Spelers die zo goed worden opgeleid, maar die voor de LBL (eredivisie Litouwen) niet goed genoeg zijn, wil je als Nederlandse club misschien wel contracteren. Ik vroeg me dus af of zoiets mogelijk is.

Coach: “Dat is niet onmogelijk. Ik wil dat mijn spelers op het hoogst haalbare niveau spelena zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Met alle respect voor de Nederlandse eredivisie maar ik denk dat er competities zijn die sterker zijn. Waar spelers meer kunnen leren. Dat kan in Litouwen zijn bij een andere club maar ook in een andere Europese competitie.” Bij navraag bleek Duitsland een redelijk voorbeeld te zijn volgens de coach.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten