Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 16 februari 2013

Vrouwen in de top

Afgelopen week werd bekend gemaakt dat Joske Kuut zich heeft gekwalificeerd als internationaal scheidsrechter. Nogmaals: Joske, van harte gefeliciteerd!

Het is jammer dat er in de DBL niet meer vrouwen fluiten. Naast Joske hebben we nog Saskia Warmerdam. En dat is het. Hoewel er volgens mij ook nog wel eens een andere vrouwelijke scheidsrechter viel waar te nemen. Op dit moment is, in mijn ogen, Joske de beste scheidsrechter van Nederland! Ik heb haar dit seizoen (en ook vorige seizoen) niet vaak gezien. Maar, tijdens de Groningse basketballweek floot ze goed. Het was een verademing. Er is nog een scheidsrechter in Nederland die weet hoe je je als arbiter dient te gedragen.

De vrouwen zijn, door hun grotere empathische vermogen, veel beter in staat om een wedstrijd te leiden zoals het hoort: een dienende rol vervullen, onsportief gedrag bestraffen maar wel met gevoel voor sport en emotie, zo veel mogelijk de wedstrijd laten lopen in plaats van er een fluitconcert van te maken.

Laat ik duidelijk zijn: het probleem van een scheidsrechter is niet dat hij/zij slechts goed fluit indien hij/zij een actie als fout beoordeelt als het in mijn ogen een fout is danwel een actie niet als foutief beoordeelt als ik vind dat het geen fout is. Nee, het gaat om de attitude. Die deugt bijna nooit. Het zijn juist de vrouwelijke arbiters die zich aan de malaise weten te onttrekken.

De vrouwen stralen zonder twijfel gezag uit maar op een normale manier. Bij de mannen is dat totaal anders. Frustratie valt er met oceanen vanaf te scheppen. Een keer knipperen met je ogen (omdat de felle discolampen irriteren) is al goed voor een technische fout en als je teammanager last heeft van kriebelhoest dan heb je reeds in de eerste minuut al 2 technische fouten voor de bank te pakken. Uitleg geven is zinloos. Het "Bek dicht sukkel, ik ben hier godverdomme de baas! En nu in je mand, klote mormel!" wordt uitgesproken op een manier waarmee vergeleken een kampbeul gewoon een brave padvinder was. 

Het bestuur van de GasTerra Flames geeft aan het niveau niet hoog te vinden maar er vooralsnog niks achter te zoeken. Men kijkt het voorlopig aan en ziet wel of men nog eens een gesprek aanvraagt met de NBB. Ach heren, zo'n gesprek is denk ik toch zinloos. Ik heb namelijk het idee dat bestuurders belang hebben bij bepaalde uitslagen én, dat zij bepalen hoe er gefloten moet worden. En dat dit niet in handen is van de bsc (bond scheidsrechters commissie).

Aangezien stront altijd naar beneden glijdt, zullen spelers en coaches altijd het slachtoffer zijn en nooit degenen die de gang van zaken bepalen. Mogelijk dat ik je op de hoogte hou van de eerste turnover in de wedstrijd. Je mag nu inzetten. Om 13:00 uur sluit het wedkantoor. ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten