Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

woensdag 15 mei 2019

Donar; de toekomst

Ik ben dit seizoen bepaald niet positief geweest over het spel van mijn club. Vele wedstrijden heb ik niet tot het einde toe gezien, zo slecht vond ik het spel. De uitslagen bevestigden voor mij de constatering: er werd nipt verloren of, in veel gevallen, verloren.

Sportief gezien kwam het faillissement van Dordrecht heel goed uit voor mijn Donar. Ik begrijp niet hoe het kan dat die organisatie een licentie heeft gekregen. Wat ik nog triester vind is dat de FEB steeds maar zoekt naar uitbreiding van de competitie: meer kwantiteit, minder kwaliteit. In plaats van sanering van de competitie: minder kwantiteit, meer kwaliteit. Mijns inziens moet dat laatste namelijk het streven zijn. Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen een competitie met 12 ploegen. Ik ben tegen een competitie waarin de verschillen zo groot zijn als in de DBL al jaren het geval is.

Donar, Landstede Zwolle, Leiden en Den Bosch zijn sportief gezien veruit de beste ploegen. Den Bosch sloot in 2014/2015 de reguliere competitie af als nummer 1 (en werd kampioen). Zwolle was de beste in het reguliere seizoen 2015/2016. Leiden is de nummer 1 van de reguliere competitie in het seizoen 2018/2019.

Meer clubs in de competitie gaat er niet toe leiden dat dit verandert. Spelers zullen niet van een ploeg uit de top 4 naar een debutant of een ploeg uit de flop 4 gaan. Jito Kok tekende in de zomer van 2018 wel een contract om te gaan spelen bij Dordrecht. Die club bood veel geld. Kok speelt nu voor Mechelen, België.

Donar staat nu toch weer in de finale van de play-offs. De tegenstander is nog niet bekend. Ik hoop op Zwolle. Maar, hoe verder richting 2023?

Gelukkig gaat het de laatste jaren veel beter met de jeugdteams dan in het verleden. Zo staat de u21-ploeg nu in de finale van de DTL. Schaduwzijde: Rienk Mast vertrekt naar de Verenigde Staten van Amerika. Tim Hoeve mag in het nieuwe seizoen niet spelen in de DTL. Er zal verjongd moeten worden. Naast Hoeve zijn er nog 4 spelers zo oud dat dit hun laatste seizoen u21 is.

De Amerikanen die Donar in de zomer contracteerde zijn erg matig. Twee van hen vertrokken tijdens het seizoen. Een vervanger wist niet in positieve zin te overtuigen en vertrok na ongeveer een maand. Rienk Mast ving dat goed op! Maar, zoals gezegd: Rienk gaat naar de VS.

Posities waarop de club zich moet versterken:
  1. power-forward (1) Rienk Mast vervangen door ... Chase Fieler (USA) / Jordy Kuiper (in Groningen opgeleid)? 
  2. power-forward (2) Grant Sitton vervangen door ... Jordy Kuiper (in Groningen opgeleid) / Luuk van Bree (in Nederland opgeleid)? 
  3. center (2) Drago Pasalic vervangen door ... Thomas van der Mars (in Nederland opgeleid?)? Jito Kok (in Nederland opgeleid?)? 
  4. point-guard (2) Sergerio Gipson vervangen door ... Leon Williams (in Nederland opgeleid)? Stefan Mladenovic (in Groningen opgeleid)? 
Thomas Koenis (tot 2020) en Shane Hammink (tot 2021) hebben beiden een doorlopend contract. De club is in onderhandeling met Arvin Slagter over een nieuw contract. 

Jeter viel mij wat tegen maar nu in de play-offs staat hij er weer. Én ... hij duikt op de grond naar ballen. Hij werkt hard. 

Cunningham en Dourisseau ... het zijn Nederlanders. Met het contracteren van Van Bree, Van der Mars/Kok en Williams/Mladenovic heb je voor hen niet per sé Nederlanders nodig. Hoewel ... in de plaats van Hoeve hebben we een andere jeugdspeler nodig? Ik zou beide spelers toch graag behouden. Ze staan nu toch in de finale (dus ze kunnen het nog steeds!) én zijn bekende gezichten. Voormalig voorzitter Rob Schuur zou hen cultuurdragers hebben genoemd. 

Worthy de Jong noch Mohamed Kherrazi zou ik contracteren. Ten eerste lijken ze mij niet bij Donar te passen (als ze al willen), ten tweede zou ik meer kijken naar jongere spelers. Het terughalen van Stephen Domingo bijvoorbeeld vind ik dan logischer. 

Mocht Pasalic inderdaad vertrekken (naar Den Bosch?) dan verdient hij een mooi afscheid. En een mooi seizoen met Ivica Skelin. 

Wat betreft Sergerio 'Teddy' Gipson (Donar) en Leon Williams (Den Helder): ik zie een ruil wel zitten. Of clubs en spelers daar ook zo over denken? Jaren geleden bood Donar Williams een contract aan. Hij koos toen voor Den Bosch. Dat leek toen financieel gezien stabieler. 

Mochten wij er niet uitkomen met Sean Cunningham dan pleit ik voor een terugkeer van Maarten Bouwknecht (opgeleid in Groningen). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten