Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 26 mei 2018

Erik Braal en Brad Stevens

Op het moment van typen kijk ik naar de 6e wedstrijd van de conference finaleserie Boston Celtics vs Cleveland Cavaliers. (Ik ben fan van de Boston Celtics.)

In een time-out zie (en hoor) ik Brad Stevens, de coach van de Boston Celtics. "Wij weten allemaal wat wij moeten doen. Het gaat er om dat wij het goede doen. Ieder moment, iedere aanval, iedere verdediging, ieder balbezit. Van moment naar moment, steeds weer."

Dat is voor mij vergelijkbaar met de coaching van Erik Braal. Hij heeft ook over de goede dingen doen, niet bezig zijn met het einddoel maar met het succesvol afleggen van de route opweg daar naar toe.

Voor mij is er nog een overeenkomst: toen Brad Stevens werd aangesteld als coach had ik zo mijn twijfels. Bij de aanstelling van Erik Braal had ik geen twijfels, maar die kwamen wel toen wij in de eerste maanden van het seizoen 2015-2016 slecht presteerden. Het winnen van het kampioenschap strafte die twijfel af. Ik ben daar blij om, want het betekent dat wij de belangrijke prijs gewonnen hebben.

Stevens is, net als Braal, een heel rustige coach. Hij staat wel langs de lijn maar springt niet. Noch staat hij te brullen als een dorpsgek. Volgens kenners denkt hij veel na over tactiek. Op mij komt hij over als een coach die 'TEAM'spel belangrijk vindt en zijn spelers goed weet te motiveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten