Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

maandag 10 augustus 2015

Humanitas kindervakantieweek 1

Kindervakantieweek 1 (18 tot en met 25 juli)


Ook dit jaar ben ik, op vrijwillige basis, werkzaam als groepsleider tijdens het vakantiekamp. Vorig jaar was ik gedurende 1 week werkzaam als groepsleider. Dit jaar heb ik mij twee weken ingezet voor de kinderen.

Vorig jaar had ik de leiding over 4 jongens die allen 10 jaar oud waren. Daarbij was ik ook nog eens de back-up van een groepsleidster. Zij had net als ik de leiding over 4 jongens die allen 10 jaar oud waren. (Wij hadden als duo samen de leiding over deze 8 jongens.)

Ik hoopte dit jaar de leiding te hebben over kinderen van 11/12 jaar oud. Daar was in deze week geen sprake van. Ik kreeg de leiding over drie meiden: een van 8 jaar oud en twee van 9 jaar oud.

Het waren lieve meisjes! De gesprekken waren echter niet zoals ik had gehoopt, maar wel conform mijn verwachting bij het horen van de mededeling dat ik de leiding zou krijgen over dit groepje. Zij (de meiden) zitten in een fase waarin zij nog niet bezig zijn met hun periode op het voortgezet onderwijs. Ze denken nog niet (of nauwelijks) na over verkering en zo. Spelen is voor hen nog echt spelen. Knutselen vinden zij nog echt leuk. Mijn interesse gaat uit naar andere thema’s en onderwerpen.

Gelukkig had ik niet te maken met incontinentieproblemen. Er zijn kinderen (6/7 jaar jong) die nog de gehele dag in hun broek plassen en/of poepen. Ik weet niet hoe je luiers moet verwisselen.

Een van de meisjes was samen met haar oudere zus naar het kamp gekomen. Deze zus had een andere begeleidster. Toch had ik regelmatig leuk en interessant contact met haar. Zo toonde zij interesse in circusactiviteiten. Jeugdcircus Santelli kwam ter sprake. Gezien de mogelijke kosten, én mijn ervaring als intermediair van de stichting Leergeld, haar geïnformeerd over de mogelijkheid om, desgewenst, een aanvraag in te dienen. Ik gaf haar een briefje wat ze later aan haar moeder kon geven. Aan het einde van de week werden de meisjes opgehaald door hun moeder. Ik heb haar toen geïnformeerd over de mogelijkheden om financiële ondersteuning aan te vragen.

De berichten van de diverse kinderen tijdens deze week (taalfouten gecorrigeerd): 
  •  “Ik vond het leuk dat je mijn begeleider was” 
  •  “Ik vind het leuk dat ik bij je in het groepje zit” 
  •  “Het wat leuk! Misschien tot volgend jaar.” 
  • "Ik vind het heel erg leuk dat je de begeleider van mijn zusje bent! En je bent heel gezellig. Daar heeft je groepje geluk mee.” 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten