Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 15 februari 2014

Schande!!!!!!!

Het optreden van de scheidsrechters R. van Onzen & M. Sas in de wedstrijd Groene Uilen vs Amazone was een aanfluiting! Het was zelfs schandalig slecht!

Waar ze last van hadden weet ik niet maar de zeer opvallende aanvallende fouten (duwen met onderarm én elleboog) van de speelsters van Amazone Uball ontging ze volledig. Nou ja, bijna dan. Want met nog 4 minuten 40 seconden te spelen in het vierde kwart floot scheidsrechter Van Onzen voor de eerste én tevens laatste keer voor het begaan van een dergelijke duwfout.

De gasten mochten werkelijk alles doen wat in strijd is met de spelregels. Hoe amicaal de scheidsrechters en de coach van Utrecht tijdens de wedstrijd met elkaar omgingen was even verdacht als misselijk makend. Te meer omdat de geheel terechte opmerking ("Ze lopen te hakken!") van Uilen-coach Siderius - Bolman leidde tot een officiële waarschuwing. Bij herhaling zou een Technische fout de sanctie zijn. Na de eerste helft vroeg coach Siderius-Bolman aan scheidsrechter Van Onzen nog om uitleg. Het enige wat die kwijt wilde was "Ik wil je niet meer horen!". De assistent-coach van Amazone (Die zich als een hoofdcoach gedroeg wat tegen de regels is maar daar hadden de scheidsrechters geen oog voor!) reageerde met "Hakken? Hou op zeg met die onzin! We hakken niet!".

Deze waarschuwing aan coach Siderius-Bolman werd gegeven door Van Onzen. Blijkbaar last van een te groot superioriteitsgevoel want in de tweede helft wilde hij ondergetekende laten verwijderen uit de zaal. Ten onrechte nam mijn vriend de schuld op zich terwijl we geen van beiden iets onbehoorlijks hadden gedaan.

Wat gebeurde er? Voor de zoveelste keer beukte een speelster van Amazone Uball in haar dribbel met schouder, onderarm én elleboog in op een speelster van de Groene Uilen. Mijn vriend riep "Alweer duwen! Dat is de zoveelste keer! Ze mogen ook werkelijk alles!" Van Onzen kwam naar ons toe waarop ik riep "Duwen!" en maakte het duwgebaar. Deze op macht beluste scheidsrechter sprak daarop "Laatste waarschuwing. Nog een keer en je moet de zaal verlaten!" daarbij keek de scheidsrechter mij aan. Omdat ik dit zo lachwekkend vond keek ik hem smalend aan en zei "Pfffff!!". Daarop zei hij "Wegwezen anders stop ik ermee!". (De scheids had rustig kunnen stoppen. Een scheids die stopt is niet hetzelfde als het staken van de wedstrijd. Het is ongebruikelijk om met 1 scheidsrechter verder te gaan maar het kan wel.) Hij vroeg eerst de heren achter de jurytafel om in te grijpen en vervolgens een man die de kaartverkoop regelde. Mijn vriend liep weg en zei "Ik was het". Blijkbaar was diens opmerking voor de scheidsrechter de bron van ergernis. Maar ... hij zei niets verkeerds. Ook daarvoor niet. Alleen bij een fout die onbestraft werd gelaten riepen we wat een speelster fout deed. Nergens staat in de regels dat dit niet mag. Van schelden was totaal geen sprake.

Kwartstanden:
1. 22 - 14
2. 34 - 27
3. 47 - 43
4. 56 - 56
1 OT 65 - 65
2 OT 72 - 75

Beide ploegen speelden goed als team. Groene Uilen combineerde goed in de aanval (in de break) al waren de passes niet altijd even zorgvuldig. De verdediging stond redelijk maar de boxing-out was duidelijk minder goed, waardoor Amazone veel aanvallende rebounds kon pakken.

Amazone maakte goed gebruik van hun center (Amanda van Nuenen (ervaren speelster (eredivisie ervaring))) maar ook van hun point-guard (Jay-Elisa Burgos). Haar 'drives' waren gevaarlijk. En, haar 'step-back' leidde dankzij haar lengtevoordeel ten opzichte van de guards van de Groene Uilen regelmatig tot een score.

Het optreden van de scheidsrechters was overigens niet de reden van de nederlaag. Slecht rebounden en te veel schoten missen waren daar de oorzaak van. Na 4 x 10 minuten 1 vrije worp missen (Liesbeth Visser) en in de laatste seconde van de 1e overtime 1 vrije worp missen (Linda Mak) was duur.

Maar, dat speelsters van de Groene Uilen blessures opliepen door het gebeuk van de ploeg uit Utrecht is zeker frustrerend. De Groningse ploeg kampt toch al met veel blessureleed. Als je door je enkel gaat of last krijgt van zweepslag dan is dat domme pech. Maar hier was onsportief gedrag (onsportief handelen) de oorzaak! En, dat behoor je als scheidsrechter te bestraffen. Het gebeurde niet. Waarom de coach van de Groene Uilen niets zei over dat gebeuk? Omdat haar opmerking "Ze lopen te hakken!" haar al op een officiële waarschuwing was komen te staan. Een coach zal geen T willen krijgen omdat dit haar ploeg benadeelt.

Jammer dat er namens de bond niemand aanwezig was om de scheidsrechters te beoordelen want zij zouden een fikse schorsing moeten krijgen. En Van Onzen zou nooit meer mogen fluiten. Als je niet tegen kritiek kan moet je stoppen met je "werk". Ik krijg, als ik tijdens mijn werk iets fout doe, ook gewoon kritiek. Niets mis mee. Als ik zou worden uitgescholden zou het een ander verhaal zijn maar dat is niet zo. En, de scheidsrechters werden ook niet uitgescholden!

Voor de lezer(es) die denkt: 'Maar jij als toeschouwer bent geen collega van de scheidsrechter!' Klopt. Maar van mijn cliënten en kennissen van mijn cliënten krijg ik ook wel eens kritiek. Als ik daar niet tegen kan dan moet ik niet gaan werken. Je kunt mensen niet verbieden om kritiek te hebben. Wél kun je mensen aanspreken op onfatsoenlijk gedrag. Echter, daar is geen sprake van wanneer ik een scheidsrechter bekritiseer. Ik roep slechts welke fout er gemaakt wordt door een speler/speelster of coach. Dat is het benoemen van een feit. Mensen monddood maken past niet in de Nederlandse cultuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten