Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 12 oktober 2013

The story continues ...

Er zijn nu 2 wedstrijden gespeeld. Dus om van een serie te spreken is wellicht niet gepast maar de balans is voor GasTerra Flames niet gunstig. 2 wedstrijden gespeeld, 0 overwinningen. De eerste wedstrijd was in Leiden tegen de regerende landskampioen BS Leiden (bekend als Z&Z Leiden vanwege hun sponsor verzekeraar Zorg & Zekerheid). Een ploeg die in de kern vrijwel gelijk is aan de ploeg die kampioen werd: Worthy de Jong, Mohammed Kherrazi, Sean Cunningham en uiteindelijk ook Mike Schachtner bleven. De ploeg zag Arvin Slagter (gekozen tot mvp van de play-offs) en Ross Bekkering (in mijn ogen de mvp van de play-offs) vertrekken naar Groningen (Flames). Als opvolgers werden Josh Duinker (Nederlands international) en Whit Holcomb - Faye gecontracteerd. Hiermee is de starting-five dus wel op 2 plekken gewijzigd maar als we spreken van een kern van zo'n 8 spelers dan is zeker de helft ongewijzigd ten opzichte van het vorige seizoen. Omdat ook coach Toon van Helfteren is gebleven, is de cultuur vermoedelijk ook weinig anders. Leiden was tot op het bot gemotiveerd om te winnen van de Flames? Waarschijnlijk wel.

De tweede wedstrijd werd gespeeld in Groningen. SPM Shoeters uit Den Bosch kwam zaterdag 12 oktober op bezoek. Ik heb de wedstrijd helaas niet kunnen zien! Geen perskaart, en zelf helaas geen geld om losse kaarten of een seizoenkaart te kunnen kopen.

Sam Jones, de voorbije jaren assistent-coach, is de coach. In de ploeg veel spelers die er vorig seizoen (of in eerdere seizoenen) al speelden. Jones is als coach onervaren, en ik heb hem dus vanavond niet aan het werk gezien, maar ... dat hij door Van Helfteren werd gevraagd om assistent-coach te zijn van het nationale A-team van Nederland zal niet zo maar zijn. Echt niet alleen omdat ze elkaar nog kennen uit de periode waarin Toontje coach was van EiffelTowers Den Bosch.

De coach van Flames, Ivica Skelin, is meer ervaren maar zijn curriculum vitae vind ik niet geweldig positief. Hij is zeker geen topcoach zoals werd beweerd toen zijn naam bekend werd gemaakt. Ik snap het vertrouwen in hem (o.a. door Dagblad van het Noorden) niet. Waarom het bestuur het zo in hem ziet zitten? Ik ken een mening van een bestuurslid, en daar valt heus wat voor te zeggen maar in mijn ogen is Skelin kwalitatief matig. Een andere (een Nederlandse!) coach geniet mijn voorkeur.

Dat Flames het in de eerste wedstrijd moest stellen zonder Slagter, Voorn en Coleman. En in de tweede wedstrijd zonder Voorn en Robinson (tijdelijke(?) vervanger van Coleman), want Slagter speelde wel mee. Het is niet prettig maar ... Leiden en Den Bosch maakten gebruik van (jeugd)spelers die meer speelminuten "kregen" dan Hof, Van der Ark en Bouwknecht. Flames speelt met spelers die kwalitatief goed genoeg zouden moeten zijn om te winnen. Dat de ploeg nog geen team is, omdat spelers nog steeds aan elkaar moeten wennen, zal ongetwijfeld. Als je echter leest dat de ploeg ongemotiveerd lijkt te zijn, dan stemt dat allerminst tevreden.

Dat de coaching zorgt voor een gebrek aan vertrouwen, voor nervositeit, en zelfs verlammend werkt, dat is zelfs zorgwekkend. Of die indruk plausibel is weet ik niet. Dat Skelin druk en emotioneel is, dat vind ik ook. In negatieve zin als je het mij vraagt. Het is mijns inziens veel te theatraal. Ik zag vorig seizoen nauwelijks tactische genialiteit. Het leek vooral veel klappen en oppeppen. Zoals een Spaanse collega van hem eerder deed als coach van Capitals: Pep Claros.

A.s. dinsdag komt het Amsterdamse bc Apollo op bezoek. De ploeg van coach Hakim Salem. Vorig seizoen coach van Flames (tot hij voor de Kerst werd ontslagen, en opgevolgd door Skelin). Je kan er donder op zeggen dat Salem erg graag zal willen winnen in en tegen Groningen.

Als dat lukt dan is er na dinsdag sprake van een losing streak van 3 wedstrijden. Laten we nuchter blijven: een eventuele overwinning betekent niet automatisch dat alles in orde is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten