Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 13 augustus 2016

DBL & Oranje

Er wordt steeds verzucht dat de DBL uit te weinig clubs bestaat. Dat het heel slecht is voor het Nederlandse basketball als er nog meer clubs uit de DBL verdwijnen.

Ik heb al vaker (vaak zelfs) gezegd dat ik het hier absoluut niet mee eens ben. Als ik in een uitzending van iBasketball tv hoor dat de Belgische selectie 1x per drie weken een centrale training heeft tijdens het seizoen, en daarom beter op elkaar ingespeeld is, dan bevestigt dit mijn visie: 4 weekenden per 2 maanden reguliere competitie, 1 weekend per 2 maanden een bekertoernooi in regio's (uiteindelijk in maart één landelijke finale!) en 3 weekenden per 2 maanden trainingen met het Nederlands team.

4 weekenden per 2 maanden, ofwel 1 weekend per 2 weken een competitieronde, gaat makkelijker als je 'maar' 4 clubs hebt dan wanneer je 8 clubs hebt. Met 8 clubs kan het ook wél maar dan speel je minder vaak tegen elkaar. Voor publiek is dat misschien interessanter maar voor clubs is het beter om vaker tegen elkaar te spelen. Je leert dan meer tactisch te spelen. Je kent elkaar beter, waardoor details belangrijker worden.

Bij minder clubs verdwijnen de mindere spelers uit de competitie. Je speelt dan met én tegen de top in plaats van tegen subtop of spelers die daar niet eens toe gerekend mogen worden. Én je kunt eerder het aantal buitenlanders verder beperken. Want ... bijna 50% van de eredivisiespelers buitenlanders? Qua spelregel kan dat nu ook maar de meeste clubs hebben daar het geld niet voor.

Ik zou het echt toejuichen als ploegen 12 man diep gaan met toppers in plaats van een leuke basis vijf aangevuld met 7 reserves waarvan 3 tot wellicht 7 jeugdspelers. Daarmee zeg ik niet dat je ook moet kiezen voor een 12mans rotatie. Beperk dat tot 8 man. Ja, het kan dat sommige goede spelers dan nooit spelen maar je krijgt dan op de training veel meer concurrentie waardoor spelers beter worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten