Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 21 juni 2014

Euro Challenge

Het bestuur weet nog niet of de club zich zal inschrijven voor deelname aan het Euro Challenge toernooi. Iets waar de club, op basis van het winnen van het landskampioenschap, recht op heeft.

Reden van twijfel: het budget. Of het budget al bekend is óf dat het budget te laag is, dat is niet bekend.

Mijn mening: als het budget niet gelijk is aan dan wel hoger is dan het afgelopen seizoen dan afzien van deelname. De kosten voor deelname zijn vrij fors. Voor dat bedrag kunnen we dan beter goede spelers contracteren én weer wat reserve opbouwen.

Want, dat we in 1 seizoen een bedrag van € 200 000 hebben verloren is rampzalig. De vorige voorzitter (HaHa) droomde van succes in Europa. Met nadruk op dromen. Zijn uitspraken waren absoluut niet realistisch. Al boden we afgelopen seizoen dapper weerstand! (Je zou bijna denken dat we Galliërs zijn in plaats van Noormannen / Vikingen / Germanen.)

We moeten zorgen dat we onze titels (landskampioenschap én nationale beker) met succes verdedigen. Welke spelers er in actie gaan komen bij onze tegenstanders is niet bekend, en daarom is het wenselijk om onze selectie te versterken. Echter, dat kost geld.

Volgens een speler is het budget voor het nieuwe seizoen gelijk aan het budget van het afgelopen seizoen: € 1 400 000. Ik hoop het. Maar ik verwacht dat het behoorlijk minder zal zijn: € 1 000 000. Als we niet meedoen aan een Europees bekertoernooi dan scheelt ons dat denk ik al een bedrag van ongeveer € 250 000.

De gedachte: meedoen aan de Euro Challenge is een goede (financiële) investering, is een mening die ik niet deel. Je steekt je min of meer in de schulden terwijl het uiterst twijfelachtig is of het iets oplevert. De ervaringen zijn negatief.

Sportief gezien is meedoen aan de Euro Challenge wél een goed idee. Het is leerzaam. Daar profiteert de club van (aller belangrijkst) maar ook de nationale ploeg. Hoe meer Nederlanders er in actie komen tijdens deze wedstrijden, hoe groter het profijt voor de nationale ploeg. Wat de spelers leren van zulke wedstrijden komt prestaties later in het seizoen (als je moet spelen om de prijzen) ten goede. Qua niveau stelt de DBL namelijk erg weinig voor.

Dat komt omdat de ploegen zich bevinden tussen twee zwakten: 1. wanbestuur & 2. slechte jeugdopleiding. Hoop op betere tijden ontbreekt voorlopig. Althans bij mij. Ik probeer daarom maar van iedere wedstrijd die ik zie te genieten. Valt niet mee. Bijna iedere wedstrijd wordt, terwijl je het op voorhand verwacht, verpest door de scheidsrechters. Het niveau van de arbitrage in Nederland is diep triest. Ook dit zal waarschijnlijk niet verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten