Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 7 juni 2014

Magixx Wijchen

Onheilstijding uit Gelderland. Magixx Wijchen, voorheen Magixx Nijmegen en daarvoor Towers Nijmegen, komt een bedrag van bijna € 100 000 tekort in haar begroting. De organisatie vreest dat zij zich mogelijk niet kan inschrijven voor de DBL (om deel te nemen aan de competitie van het seizoen 2014/2015).

Hoe dit mogelijk is weet ik niet. Ik ken het beleid en de financiële cijfers van de Wijchense club niet. Maar het is niet goed voor het imago van het Nederlandse basketball dat (bijna) ieder jaar er (minstens) 1 club is die omvalt of dreigt om te vallen.

Er zijn er, mede daarom?, die van mening zijn dat het bedrag dat je als club moet betalen om je te kunnen inschrijven moet worden verlaagd. Ik ben het daar niet mee eens. Zo'n lager bedrag is slecht voor het imago (low budget amateurs), het sluit clubs met een lage begroting (en dat gaat gepaard met gebrek aan kwaliteit van een ploeg, soms lijkt het beleid ook niet goed) niet uit, deze clubs investeren niet in een jeugdopleiding (want daar is gewoon geen geld voor) en men kan ook niet investeren in arbitrage (opleiding en begeleiding van scheidsrechters). Een organisatie die mee wil spelen in de DBL zou verplicht een bedrag van € 50 000 startgeld moeten betalen. Verder dient zij € 100 000 te betalen aan de NBB voor het opleiden en begeleiden van scheidsrechters én dient zij minimaal € 200 000 te investeren in jeugdopleiding (eigen ploegen of een basketball academie) .

Maar goed, over Magixx: als de club wegvalt dan zitten Nederlandse spelers die in de eredivisie horen zonder werkgever. Sjors Poels, Dimeo van der Horst en Stefan Mladenovic. Ondanks dat ik een voorstander ben van een competitie met minder dan 10 ploegen (maar 6) hoop ik wel dat zij, bij het eindigen van Magixx, een nieuwe club vinden. Poels naar Zwolle? Van der Horst en Mladenovic terug naar DONAR?

Van der Horst zag het, vorig jaar, niet zitten om bij DONAR te blijven. Om de back-up te zijn van een Amerikaanse guard. Maar ... geen contract hebben lijkt me nog minder prettig. Mladenovic moest vertrekken bij de Den Helder Kings. Hij tekende bij Magixx. Of er meerdere clubs waren die geïnteresseerd zijn in hem weet ik niet. Een terugkeer bij DONAR zie ik als positief voor de binding tussen team en fans. En voor de motivatie van jeugdspelers.

Dus mochten zij elders geen emplooi kunnen vinden dan zijn zij interessante aanvullingen op de selectie. Een groep Wright / (Charlon) Kloof; Van der Horst; Slagter; Voorn; Mladenovic; Dourisseau; Van der List / Schachtner; Pryor; Bekkering; Kyle Visser; Craig O.; Josh Duinker; Koenis zie ik wel zitten! Van der Ark en Bouwknecht laten spelen in de ploeg die speelt in de DTL (Dutch Talent League) maar laten trainen met het A-team.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten