Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

vrijdag 8 augustus 2014

Buitenlandse spelers op de guard posities?

Eric Boorsma heeft op zijn site een verslag van een gesprek (gevoerd per e-mail) tussen hem en coach Ivica Skelin geplaatst. Hieruit blijkt dat de club, als het gaat om buitenlanders, zich in eerste instantie richt op spelers voor de posities 1 en 2/3.

Dat begrijp ik wel maar ... van de twee Nederlanders die kortgeleden gepresenteerd zijn zou er toch 1 een starter zijn en 1 een back-up? Met alle respect, maar Mark Ridderhof zie ik niet als een starter. Dus, de starter moet dan wel Sean Cunningham zijn. En, hij is geen 2 of 3 maar een 1. Hoewel ik vind dat hij te veel balverlies lijdt om een stabiele en betrouwbare point-guard te zijn.

Een USA-speler als point-guard contracteren is een keuze die ik wel snap. Wanneer je een goede speler weet te contracteren is de kans groot dat hij meer kwaliteit bezit dan een Nederlandse spelverdeler. En hoe graag ik ook zou zien dat we het Nederlandse basketball (en dan om te beginnen op die positie aangezien daar de grootste zwakte heerst!) verbeteren, we hebben ieder seizoen de plicht om het landskampioenschap én de nationale beker te winnen. Om die doelen te realiseren hebben we kwalitatief goede spelers nodig.

Ook de keuze voor een USA-speler op de 2/3 positie vind ik niet onlogisch. Een speler uit de USA is aanvallend nog wel eens goed, en op de 2/3 (en ook de 3/4) wil je een speler die aanvallend goed speelt. Nou zou ik een speler uit de USA, gezien onze selectie, vooral op de 3 laten spelen. Dit omdat we op die positie tot nu toe alleen Bas Veenstra hebben. Dat is te weinig. Zowel qua diepte als qua kwaliteit als het gaat om het behalen van het kampioenschap.

Ik juich het dan ook toe als Quentin Pryor terugkeert in Groningen! Als small-forward. Zou mooi zijn als hij een back-court gaat vormen met Sean Cunningham (point-guard) en Stefan Mladenovic (shooting-guard). Mladenovic zit nog zonder club.

Stefan (Mladenovic) kan ook op de positie van point-guard spelen, en is dus ook een optie om back-up te zijn van Sean Cunningham. Maar als de (financiële) mogelijkheid er is zou ik het niet verkeerd vinden als we Dimeo van der Horst terughalen. Ook Van der Horst heeft nog geen club gevonden.

Apollo Amsterdam gaat door en zal in het seizoen 2014/2015 meedoen in de eredivisie. Of Berend Weijs (power-forward/center) speler zal zijn van de ploeg is nog niet bekend. Aangezien we op dit moment 3,5 inside-spelers hebben is Weijs in mijn ogen welkom. Bekkering (startende power-forward), Osaikhwuwuomwan (back-up power-forward) en Koenis (startende center) zijn de echte inside-spelers. Veenstra is een speler die qua lengte inside kan spelen maar qua postuur, kracht en speelwijze vooralsnog een lange '3' (small-forward) is.

Beperk het aantal buitenlanders tot 2: startende point-guard en startende small-forward. Dan kom je mijns inziens tot de volgende selectie. (Onder voorbehoud dat genoemde spelers gecontracteerd worden.)

point-guard 3 = Maarten Bouwknecht
point-guard 2 = Sean Cunningham
point-guard 1 = ???

shooting-guard 2 = Mark Ridderhof
shooting-guard 1 = Stefan Mladenovic

small-forward 2 = Bas Veenstra
small-forward 1 = Quentin Pryor?

power-forward 2 = Craig Osaikhwuwuomwan
power-forward 1 = Ross Bekkering

center 2 = Berend Weijs
center 1 = Thomas Koenis

Voor Steve Ross hou ik graag een plek vrij!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten