Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

vrijdag 22 augustus 2014

Nik Cochran; een analyse

Een uitgebreidere analyse dan ik had gedaan voor het schrijven van het bericht Nik Cochran; nieuwe point-guard.

Cochran is een guard die kan (én wil) verdedigen. Soms levert dit een 'steal' op voor hemzelf, soms een 'turnover' voor een tegenstander, soms een 'steal' voor een teamgenoot. Hij doet dit op verschillende manieren (1-on-1, 'charge', 'trap', 'double-team'). Als de ploeg snel wil overschakelen van verdediging naar aanval, dan is Cochran een nuttige speler. Door zijn snelheid en balvaardigheid in de dribble, maar zeker ook vanwege zijn positiespel. Biedt zich goed aan bij teamgenoten die de 'steal' hebben gepakt. Óf hij loopt goed de ruimte dicht waardoor balverlies wordt geleden.

Cochran doet veel moeite om een bal in het veld te houden (als dit een steal oplevert). Ik schat in dat hij met eenzelfde intensiteit zal gaan voor 'loose balls', de zogenaamde 50/50 situaties.

En ... hij is gewoon een veelzijdige point-guard want de langere filmpjes (17 minuten en 6:48 minuten) tonen fragmenten waarin hij echt de spelverdeler is. In een iets kortere film (5:24 minuten) zie je hem vooral driepunters schieten. Hoe de samenwerking met Sean Cunningham (meer een point-guard dan een shooting-guard) zal gaan? Starten met Cochran & Ridderhof (die geen back-up heeft terwijl er drie point-guards in de selectie zitten) en Cunningham van de bank laten komen vind ik geen goed idee. Cunningham is in mijn ogen een betere speler dan Ridderhof.

Ik vind dat we een manier moeten vinden om Cochran te laten leiden, maar het ook mogelijk te maken dat Cunningham hem kan aanspelen om een driepunter te schieten. Lukte het ook niet om Wright de opbouw te laten doen maar er voor te zorgen dat Wright werd aangespeeld om te schieten?

Hopelijk halen we nog een Nederlandse speler, een 2/1 (ik denk aan de nog beschikbare (Groninger!) Stefan Mladenovic)! Het geeft ons als ploeg meer mogelijkheden. Cochran en Cunningham (en Bouwknecht) kunnen elkaar dan afwisselen op hun 'voorkeurs positie'. Datzelfde zou gelden voor Mladenovic en Ridderhof (waarbij ik Mladenovic een veel betere speler vind dan Ridderhof).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten