Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

maandag 9 mei 2016

Lijden?

Na de vierde wedstrijd in de halve finale tussen Leiden en Donar ging het Dagblad van het Noorden in gesprek met Cashmere Wright. In het seizoen 2013/2014 speler van Donar, nu speler van Leiden.

Zijn rol toen is anders dan zijn rol nu. Bij Donar was hij, hoewel hij in de finale veel minder speeltijd kreeg (Quentin Pryor genoot de voorkeur) dan in de periode daarvoor, vaak de man die het beslissende schot mocht nemen en ook nam. (In mijn ogen nam hij die rol ook op zich waar het niet gewenst was.)

Als speler van Leiden vervult hij een bijrol die kleiner is dan die van bankspelers als Siem Willems. Van een buitenlandse speler verwacht je dat hij meerwaarde heeft. Wright heeft dit niet, maar krijgt ook niet de kans om zijn kwaliteiten te tonen.

Wat ik al meende wordt onderschreven door de mening van Wright en door statistische gegevens: Leiden is een eenmansfractie. Het draait enkel en alleen om Worthy de Jong. Leuk hé, worden verkozen tot meest waardevolle speler. Roepen dat je inderdaad de beste speler van Nederland bent en dat jouw ploeg alles heeft wat nodig is om kampioen te worden.

Op dit moment bewijst Leiden het gelijk van Worthy de Jong niet. Volgens Wright gaat dit ook niet meer gebeuren dit seizoen. Ik denk (en hoop) dat hij daarin gelijk krijgt. De verwachting van Wright dat het volgend seizoen zijn ploeg wordt neem ik in twijfel. Ondanks een doorlopend contract vermoed ik dat hij na de zomer niet terugkeert in de sleutelstad.

Reden? Worthy de Jong blijft speler van Leiden. Dat is niet gunstig voor Leiden maar ik verwacht niet dat het bestuur van Leiden zal afzien van het tegenhouden van een langere periode met De Jong. In Nederland is er volgens De Jong geen andere club die interessant is.

Als Leiden verbetering wil voor de toekomst dan adviseer ik: neem afscheid van Eddy Casteels (coach) en Worthy de Jong. Contracteer Ferry Steenmetz en Joey Schelvis (n Grasshoppers). Haal een point-guard die in de eerste plaats denkt aan het geven van assists. Nigel van Oostrum bijvoorbeeld. Het (behoorlijk) hoge aantal turnovers zal niet zo'n probleem zijn. Worthy grossiert ook in turnovers. Maar ik hoop dat Leiden deze tips niet serieus neemt.

Zoals ik ook hoop dat de Leidse fans gelijk gaan krijgen. Dat het niks meer wordt met Leiden tijdens de play-offs van het huidige seizoen.

Fans van Leiden vragen zich o.a. af of de ene Amerikaan onvoldoende kwaliteit heeft en de andere geen zin heeft. Voor welke speler welk oordeel geldt? Ik denk dat Marquise Simmons niet (meer wil), en het heeft er, door het interview, alle schijn van dat ook Cashmere Wright niet meer gemotiveerd is om te strijden voor succes voor deze ploeg. Onvoldoende kwaliteit? Ik denk dat zij niet passen binnen deze ploeg. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld Thomas Koenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten