Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

vrijdag 6 december 2013

Kwantiteit of kwaliteit?

Uiterlijk medio december wordt bekend gemaakt of Jeff Robinson (USA, forward) tot en met het einde van het seizoen 2013/2014 voor 'Donar' blijft spelen. Zijn kwaliteit is erg belangrijk voor de ploeg. Belangrijk om kans te maken op het winnen van de nationale beker (essentieel voor het voortbestaan van de club) en het landskampioenschap (nóg belangrijker om als club te kunnen overleden).

Robinson werd gehaald als tijdelijke vervanger van Dan Coleman. Inmiddels is Coleman hersteld van een blessure. Dat de ploeg over 5 spelers uit de USA beschikt vormde de afgelopen week geen probleem omdat Quentin Pryor geblesseerd is. Hoe dat zal zijn als alle spelers fit zijn?

De kans lijkt aanwezig dat Pryor dan het "slachtoffer" zal zijn. Hij is geen starter (de anderen zijn dat wel) en hij kan, in tegenstelling tot Jason Dourisseau, niet 'groot' spelen. Dourisseau is een small-forward die ook als power-forward kan spelen. Als dat nodig is. Met Coleman, Robinson, Bekkering, Koenis en Craig O. lijkt die kans me overigens niet groot.

Jessey Voorn verwacht ik na de jaarwisseling terug in de selectie. Wright (enige point-guard) heb je sowieso nodig. Verder heb je dan Arvin Slagter. En de jonge Nederlanders: Maarten Bouwknecht en Yannick van der Ark. Plus reserve Mark-Peter Hof. De Nederlanders hoeven niet te vrezen voor hun plek tenzij er dankzij 4 USA spelers en de dure Nederlandse spelers geen plek overblijft op het rooster.

Zo af en toe volg ik ook wedstrijden uit andere klasses dan de mannen eredivisie. Bijvoorbeeld de rayon hoofdklasse vrouwen.

Waarom zo veel ploegen? En als je dan kijkt naar de stad Groningen: Groene Uilen, Scylla, BVG én Celeritas. Vergeet ik dan nog een club?

Waarom niet minder ploegen die dan bestaan uit de beste speelsters van de verschillende ploegen? (Nu besef ik dat dit oordeel behoorlijk subjectief is. Want wat vind je als coach belangrijk. Maar toch ...) BVG vs Celeritas (en eerder Celeritas vs BVG) maakte duidelijk dat aan de zijde van BVG de betere speelsters zijn: Marijke Beenen, Charlayne de Vries Tauran en Angelique Cairo. De betere speelsters van Celeritas zijn: Ilonka Debets, Caroline van der Woude en Anke Kuiper. Als je die bij elkaar zet dan heb je 6 goede speelsters. Vul het aan met jeugdigheid (Sarah Leyens) en wellicht nog enkele speelsters om de diepte op de bank te vergroten dat lijkt mij voor de competitie beter. En, als clubs ambitie hebben, dan heb je ook meer te zoeken in een hogere klasse. Al heb ik zo mijn twijfels of de eerste divisie bij de vrouwen nog wel bestaat. Promotiedivisie lijkt mij een stap te ver. (Te veel drukte naast werk en/of studie.) Anders zouden de meiden toch wel proberen in de ploeg van Groene Uilen A te komen? N.B. Scylla heb ik nog niet zien spelen.

Toevoeging d.d. 7 december 2013: de rayon hoofdklasse vrouwen bestaat uit slechts 6 ploegen: BVG, Celeritas-Donar, Groene Uilen, Scylla, Execitia en Groene Ster. Mijns inziens ben je dan als rayon al zo goed als verleden tijd. 6 ploegen terwijl het gebied dat, namens clubs, ploegen kan "leveren" bestaat uit drie provincies: Groningen, Friesland en Drenthe. Als je dan 1 Friese club (Groene Ster), 1 Drentse club (Exercitia) en 4 Groningse (BVG, Celeritas, Groene Uilen en Scylla (allen uit de stad Groningen)) clubs hebt, dan is het zeer droevig gesteld met je rayon. Wanneer je dan ook nog eens naar het niveau (of mag ik zeggen het gebrek daar aan?) kijkt, dan springen de tranen je helemaal in de ogen! Het is armoe troef. Hoe komt dat en waarom wordt er niets aan gedaan?

Bij de mannen heb ik Groene Uilen A dit seizoen zien spelen tegen Apollo B. En ik meende ook tegen Leiden B. Van de week hoorde ik dat Robbert Bergenhenegouwen besloot om niet langer mee te spelen. Als hij volgend seizoen niet wil terugkeren dan lijkt hij me een geschikte speler voor BVG.

Want als ik kijk naar BVG dan maakt Marc Peutz een goede indruk maar de andere grote mannen vind ik qua niveau niet indrukwekkend. Bas Rozendaal is heel lang maar speelt niet sterk. Peter Sluman kan van afstand schieten maar is weinig mobiel en is redelijk traag.

Als het gaat om lengte zou men daar ook nog iets kunnen hebben aan ex-Groninger Rik Pijp en een speler van Flames u20: Bennie van der Reijden. Dit zijn in mijn ogen spelers die beiden niet goed genoeg zijn voor de promotiedivisie.

Wie mijns inziens wel goed genoeg zijn voor de promotiedivisie zijn ex-Groningers Vaidas T. (Rotterdam B) en Jos van der Laan (Apollo A & B). Ik zou een Marc Peutz het ook wel willen zien proberen voor de Groene Uilen in de promotiedivisie. Maar wellicht heeft hij zelf die ambitie niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten