Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zondag 25 mei 2014

Pfffffff!!!!! ... Schijn bedriegt

Winst is winst, het resultaat telt! Laat ik met dit cliché, een waarheid als een koe, beginnen maar daar wil ik het in dit verslag niet bij laten.

Het was een waardeloze wedstrijd (voor sommigen vergoed de spanning veel). Spannend was het duw wel máár dat kwam niet door het goede spel van beide ploegen want daar was absoluut geen sprake van. Beide ploegen waren 4 kwarten lang aan het klungelen en prutsen. Omdat in de eerste helft het schotpercentage zeer laag was stond er bij rust een 24 - 24 stand op het scorebord. Ja, in de rust! Want dat verwacht je misschien aan het einde van het eerste kwart.

Wie denkt dat beide ploegen dan heel goed verdedigden, die vergist zich enorm. De defensie van beide ploegen was zo lek als een zeef met hele grote gaten! 15:00 uur is toch niet zo'n vroeg tijdstip? Ach, wellicht dachten de spelers dat ze op zondagmiddag niet mogen werken.

Met name de spelers van DONAR straalden dat uit. De SPM Shoeters speelden veel fanatieker. Veel agressiever (en dat bedoel ik vooral positief). Al maakten zij ook wel weer een aantal smerige fouten. Die werden terecht bestraft. Maar ... (en dat wil ik aan hen eerlijk toegeven) ze kregen ook P's tegen die niet gegeven hadden moeten worden. Situaties waar niets onreglementairs gebeurde, onterechte goedmakertjes (wat overigens betekent dat in een eerdere fase Donar dan een P tegen kreeg die men niet tegen had moeten krijgen). De balans in teamfouten is in mijn ogen scheef.

Ik geloof niet in bewust fluiten in het voordeel van Flames maar de thuisploeg had de scheidsrechters absoluut mee. Niet dat zij fouten van de Groningers onbestraft lieten (op wellicht een enkele situatie na die afhankelijk is van de interpretatie van wat er gebeurde) maar P's werden te vaak te makkelijk gegeven in het nadeel van de gasten.

De Boschenaren spelen inderdaad fysieker, waardoor het risico dat je fouten tegen krijgt groter is dan wanneer je minder fysiek speelt, en daarom waren diverse beslissingen heus terecht. Maar waarom bijvoorbeeld geen delay-call?

Op een bepaalde moment stond Donar 10 punten achter. Gelukkig toonden we veerkracht en wisten we deze achterstand weg te werken. Ook met dank aan de Shoeters want zij gingen forceren. Ze dachten mogelijk dat het moment om gehakt te maken van de GasTerra Flames toen was aangebroken. En ja .... wie de billen brandt ...

Dat beide ploegen in de tweede helft veel meer punten maakten was niet omdat beide ploegen slechter gingen verdedigen maar omdat de schotpercentages hoger werden.

De coaches van Shoeters zullen het misschien niet met me eens zijn maar ik vind dat zij in de tweede helft, met name in de laatste minuten, tactisch niet goed hebben gespeeld. Veel te vroeg begon de ploeg (die al lang op 5 teamfouten in het 4e kwart stond) met het opzettelijk maken van P's in de hoop dat Flames deze zou missen.

En de opdrachten om zulke harde (terecht bestraft als onsportieve) fouten te maken. Ik kan daar weinig respect voor opbrengen. Ook al zou ik ze zelf waarschijnlijk ook maken. (Maar ja, ik kan dan ook absoluut niet tegen verliezen.)

Zwakke punten aan de zijde van Groningen?
1. fanatisme
2. verdediging
3. rebounding
4. pick & roll verdedigen
5. rotatie in de verdediging

Als we ondanks dit geblunder toch weten te winnen dan geeft dat wel enig vertrouwen voor de 6e wedstrijd. Deze wordt a.s. dinsdag vanaf 19:00 uur gespeeld in Den Bosch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten