Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

woensdag 2 november 2016

InTEAM

Op het gastenboek waar fans van basketballclub B.S. Leiden hun meningen kwijt kunnen over hun club staat op het moment dat ik dit stukje schrijf het bericht dat de club de link naar het gastenboek heeft verwijderd.

Sja, en? Ik begrijp dat wel. Niet alleen vanwege het Leiden gastenboek trouwens! Zo'n gastenboek wordt beheerd door en is bedoeld voor fans. Personen die meeleven met de club, tijdens wedstrijden de ploeg steunen met geschreeuw, getrommel of op andere manieren. Echter ook personen die kritiek nog wel eens op onprettige wijze uiten. Nou is het echt niet nodig om meningloos en kritiekloos te zijn ten opzichte van "jouw" cluppie maar óf jij jouw club daadwerkelijk steunt is niet altijd duidelijk of iets waarover wordt nagedacht. (En ik zal ook heus zélf wel eens hebben geschreven wat niet zo handig is.)

Daarbij komt dat in dit internettijdperk, ook vol met andere vormen van social media (wie heeft die term bedacht?!?) respect nogal eens erg ver te zoeken is. Je gaat mensen niet in contact brengen met mensen die negatieve berichten over jou schrijven of die om andere redenen jouw imago negatief (kunnen) beïnvloeden. Ik snap de keuze dan ook wel.

Donar heeft op haar site ook geen link naar het Donar-gastenboek staan. Vermoedelijk om dezelfde reden. Dat is dus niet omdat de club niets met fans te maken wil hebben, want dát wil de club wel. Slogan is ook niet voor niets #together! Maar, en die wens snap ik wel, dan wel als de behoefte aan een goed gesprek wederkerig is. Of anders gezegd: de liefde moet van twee kanten komen.

Of Leidse fans moeten stoppen met het uiten van kritiek op het bestuur? Nee, ik denk dat best gezegd/gevraagd mag worden waarom de club een ploeg op bepaalde manier samenstelt, waarom aankopen teleurstellen en hoe het verder moet als een contractspeler geblesseerd raakt. Ik vind dat men ook mag zeggen dat men het gevoel heeft dat supporters niet gewaardeerd worden. Of er contact is tussen supporters en club weet ik niet.

Bij Donar is dat contact er wel al werkt men hard aan het verbeteren hiervan.

Je kan je van een gastenboek overigens vaak afvragen in hoeverre dit representatief is. Meestal zijn er weinig verschillende personen actief, en zijn de meningen overeenkomstig weinig divers. Als er enkele tientallen meningen worden geuit betekent dit dan dat duizenden fans diezelfde mening zijn toegedaan?

In dat opzicht is het goed als de club daar onderzoek naar doet. Wél is het dan fijn als de bevindingen worden gedeeld met het legioen én er wordt aangegeven hoe men hier op kan reageren. Wat goed gaat zo houden Wat men graag anders (lees: beter) wil zien: maak duidelijk hoe men wensen hierover kenbaar kan maken aan de club.

Zo heb ik wel eens gehoord en gelezen dat men in Martini Plaza graag een sfeer wil vergelijkbaar met clubs uit de Duitse 1. Bundesliga (Oldenburg, Bremerhaven etc.). Qua toeschouwerscapaciteit zijn die Duitse hallen niet te vergelijken met MartiniPlaza. En ik denk dat het niet zinvol is om een hal te willen hebben waar minimaal 10 000 bezoekers plaats kunnen nemen op de tribune. Het komt weinig voor dat er meer dan 3 500 fans op een wedstrijd afkomen.

Ik zou wel graag een hal zien zoals die in Almere of de oude Evenementenhal. Tribunes die van de achterzijde bereikbaar zijn. Onder de tribune kan je dan diverse verkooppunten (drank en eten) kwijt. Zorg ook voor meer toiletten (begane grond én ring).

Zorg voor geschikte plekken voor mensen in een rolstoel. Zij zitten nu achter de baskets op de eerste rij, maar hebben daarbij last van de reclameborden (je kunt daar moeilijk overheen kijken). Haal de eerste twee of drie rijen van de tribune (spelerstunnel) werk en maak daar een platvorm dat geschikt is voor rolstoelen. Laat begeleiders op de eerste rij boven dit platform plaatsnemen.

Verhuis het sfeervak naar het huidige uitvak (dus bij de spelersbank van de tegenpartij) als het gaat om trommelaars. En laat fanatieke juichers plaatsnemen op de eerste 2 of 3 rijen achter de bank van de bezoekende partij. (Vroeger (ja opa vertelt) zat ik op een houten tribune, minder dan een halve meter achter de bank van de tegenstanders, samen met wat vrienden. Wij hielden ons flink bezig met 'trash talking'. Die goede oude tijd mis ik! Aan 'trash talking' doe ik nog wel maar ik ben niet meer zo goed te verstaan. En dat geldt ook voor andere fans in het vak waar ik mijn plek heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten